بررسی عناصر نامتعارف در نگارههای شاهنامۀ بزرگ ایلخانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
شاهنامۀ بزرگ ایلخانی سرآغاز جنبش عظیم نگارگری ایرانی است. با وجود این، این شاهنامه تغییرات متعددی را در طول زمان داشته که شناسایی آنها محققان را قادر میسازد تا از تفاسیر نادرست در زمینۀ این اثر و تاریخ هنر ایران ممانعت به عمل آورند. در همین راستا، پژوهش حاضر، به منظور شناسایی آسیبهای وارد بر پیکرۀ این شاهنامه در ادوار مختلف مرمت و فروش آن، به بررسی مجموعه برگههای برجایمانده پرداخته و ضمن شرح آسیبهای وارد و تغییرات آن به شیوه توصیفی- تحلیلی و نیز تطبیق بین عناصر نگارگری و با اتکا به منابع کتابخانهای و مطالعه بر روی نگارهها، نوع و حجم این تغییرات را مشخص سازند. سئوال اصلی در خصوص چیستی و چرائی وجود برخی عناصر غیرمتعارف و نامأنوس در تعدادی نگارههای این شاهنامه است. با توجه به دادههای تحقیق و تجزیه و تحلیل نمونههایی از آثار مذکور، نتایج نشانگر آنست که آسیبهای وارده بر اثر مرمت و بازپیرایی شامل تغیر حواشی، افزودن عناصر نامتناسب به تصاویر، سبک نقاشیها در مرمت دورۀ قاجار و آسیبهای مربوط به جداسازی و از هم گسیختن ساختار نقاشیها و صفحات و تکمیل ناصحیح نگارهها به دورۀ دموت تعلق دارد.
منابع مشابه
خاتون های شاهنامۀ بزرگ مغولی (تحلیل نقش وجایگاه زنان در شاهنامۀ بزرگ مغولی با رویکرد بازتاب)
با ظهور مغولان (ایلخانان) در ایران، هنر مصورسازی کتاب بهطور رسمی شکل گرفت و از این دوران به بعد این هنر مسیر شکوفایی را پیمود. شاهنامة بزرگ مغولی (دموت)، شاهکار نگارگری عهد ایلخانی، بهمنزلۀ نخستین نسخۀ مصور درباری در دوران ابوسعید بهادر خان، در تبریز تصویرسازی شد و پس از آن بهتدریج دیگر شاهنامههای مصور بهوجود آمد. حضور چشمگیر زنان در نگارههای این نسخه، یکی از نکات متمایز این شاهنامه است...
متن کاملخاتون های شاهنامۀ بزرگ مغولی (تحلیل نقش وجایگاه زنان در شاهنامۀ بزرگ مغولی با رویکرد بازتاب)
با ظهور مغولان (ایلخانان) در ایران، هنر مصورسازی کتاب به طور رسمی شکل گرفت و از این دوران به بعد این هنر مسیر شکوفایی را پیمود. شاهنامة بزرگ مغولی (دموت)، شاهکار نگارگری عهد ایلخانی، به منزلۀ نخستین نسخۀ مصور درباری در دوران ابوسعید بهادر خان، در تبریز تصویرسازی شد و پس از آن به تدریج دیگر شاهنامه های مصور به وجود آمد. حضور چشمگیر زنان در نگاره های این نسخه، یکی از نکات متمایز این شاهنامه است. ...
متن کاملنمادشناسی رؤیای بزرگ ضحّاک و افراسیاب در شاهنامۀ فردوسی
چکیده اسطوره روایتیست که به مردم در فهم جریانهای معمول روانی و راههای رشد انسان در مسیر زندگی کمک میکند. رؤیا نیز پدیدۀ طبیعی و برونفکنی خاصِّ ناخودآگاه است که در خودآگاه ظهور مییابد. اسطوره و رؤیا دارای زبانیست که با شناخت نمادها به رمز و راز آنها پیخواهیم بُرد. بر مبنای این پژوهش، شاهنامۀ فردوسی در برگیرندۀ رؤیاهایی با سرشت جمعی- اسطورهایست که با زبانی نمادین شخصیّتِ رؤیابین را از رخداد...
متن کاملتحلیل بازنمایی فضاهای جنسیتی در نگارگری دوره ایلخانی بررسی فضاهای جنسیتی شده بر اساس نگارههای جامعالتواریخ و شاهنامه بزرگ ایلخانی
نوشتار حاضر تلاشی است تا بر اساس نگارههای برجای مانده از دوره ایلخانی، فضاهای جنسیتی بازنمایی شده در آن شناسایی و نسبتِ حضور زنان و مردان مورد مداقه قرار گیرد. در این راستا، نگارههای دو نسخه مهم برجای مانده از این دوره، جامعالتواریخ و شاهنامه بزرگ ایلخانی بررسی شده است. نگارههای جامعالتواریخ، گویای تاریخ مغولان و نگارههای شاهنامه بزرگایلخانی، به تاریخ اساطیری ایران اشاره دارد. طبقهبندی ...
متن کاملنمادشناسی رؤیای بزرگ ضحّاک و افراسیاب در شاهنامۀ فردوسی
چکیده اسطوره روایتیست که به مردم در فهم جریان های معمول روانی و راههای رشد انسان در مسیر زندگی کمک میکند. رؤیا نیز پدیدۀ طبیعی و برونفکنی خاصِّ ناخودآگاه است که در خودآگاه ظهور مییابد. اسطوره و رؤیا دارای زبانیست که با شناخت نمادها به رمز و راز آنها پی خواهیم بُرد. بر مبنای این پژوهش، شاهنامۀ فردوسی در برگیرندۀ رؤیاهایی با سرشت جمعی- اسطورهایست که با زبانی نمادین شخصیّتِ رؤیابین را از رخ داد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 42
صفحات 111- 121
تاریخ انتشار 2017-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023